تطبیق استراتیژی جدید اوباما به قاطعیت و صداقت نیاز دارد !
فخرزاد فخرزاد

بزرگی جهان به گفتار نیست

دوصد گفته به نیمه کردار نیست

 

در هفته اول ماه سا ل جاری اوباما استراتیژی تازه خود را برای مبارزه با القاعده و طالبان در کشورهای افغانستان و پاکستان اعلان کرد .

اوباما گفت وضیعت در هر دو کشور روز بروز خطرناک میشود بم و گلوله به تنهایی باعث پیروزی در جنگ نمیشود اضافه نمود که هدف امریکا اخلال روند فعالیت های القاعده و در نهایت شکست این شبکه میباشد به همین دلیل پیشنهاد سالانه یکنیم ملیارد دالر امریکایی را در پنج سال آینده به کشور پاکستان نمود .

در مورد معکوس ساختن سیر فعالیت طالبان در افغانستان حرف زده و از اعزام 17 هزار سرباز اضافگی و 4 هزار آموزگار در بخش های ملکی و نظامی در سال جاری به افغانستان یادآور شد . و اضافه نمود جنگ مدتی ادامه خواهد یافت تا امریکا متحدان خودرا غرض همکاری بیشتر نظامی ترغیب نماید .

او خواهان مذاکره با طالبان که قانون اساسی کشور را میپذیرند نیز شد اضافه نمود که مرکز القاعده و تروریزم در پاکستان میباشد خواهان همکاری از کشورهای منطقه در مبارزه هراس افگنی شد .

او غرض اطمینان کشورهای منطقه در مورد خروج عساکر امریکای بعد از شکست قطعی هراس افگنان در افغانستان یادآور شده اضافه نمود ما نمیخواهم یکبار دیگر افغانستان به مرکز تروریزم بین المللی مبدل شود .

در مورد تقویه اردو به کمیت 134 هزار تن و پولیس ملی به کمیت 82 هزار تن الی اخیر سال 2011 نیز حرف زده اضافه نمود ما میخواهم که اقتصاد افغانستان از زیر سایه مواد مخدر نجات پیدا کند .

استراتیژی متذکره در جلسه مورخ 11/1/1388 که در شهر ها گ به اشتراک بیش از 190 کشور و سازمانهای بین المللی دایر شد بود مورد بحث اشتراکننده گان جلسه قرار گرفت .

خانم کلنتن درین جلسه اظهار داشت ما هر کاری را که انجام میدهم آینده آن به تدویر انتخابا ت آزاد و تصمیم افغانها ارتباط دارد اضافه نمود بدون تامین امنیت هیچ کاری کرده نمیتوانم و مشروعیت حکومت افغانستان را مربوط به اعتماد مردم دانست و خواهان همکاری جامعه بین المللی در تدویر انتخابات شد به نماینده گی از کشورش وعده 40 ملیون دالر را درین رابطه به اشتراکننده گان داد .

حامد کرزی از اعلان استراتیژی اوباما استقبال نموده و دستاوردهای کنفرانس متذکره را خارج از توقع و یک چرخش امیدوار کننده خوانده و اشتراک همسایگان را یک گام مثبت وامیدوارکننده ارزیابی نمود .

رئیس جمهور فدراتیف روسیه مئسله افغانستان را مشکل جهانی خوانده و اظهار آماده گی در مبارزه با مواد مخدر نمود .

شکریه بارکزی با تائید از استراتیژی متذکره اضافه نمود دورنما در استراتیژی در نظر گرفته نشده است و در مئسله اقتصادی کمتر توجه صورت گرفته است .

نورالحق علومی با تائید استراتیژی اضافه نمود امید است با همکاری حکومت ملکی پاکستان مبارزه جدی با هراس افگنان صورت گیرد .

آقای زرداری از استراتیژی جدید استقبال نموده اضافه نمود تروریزم باید از ریشه نابود شود و در ادامه سخنان خویش گفت اجازه نمیدهد از کشورش برعلیه کشور دیگر اعما ل هراس افگنی صورت گیرد و به هیچ کشور دیگر نیز اجازه نمیدهد که حاکمیت ملی پاکستان را مورد تهدید قرار دهد .

رهبران دولت هندوستان از استراتیژی جدید در مبارزه با القاعده و هراس افگنی استقبال نموده اند .

آقای اسپنتا حضور نماینده کشور ایران را در ین جلسه بازکردن درهای مذاکره در آینده میخواند

معاون وزارت خارجه ایران آماده گی خویش را در مبارزه مواد مخدر اعلان نمود اضافه نموده که ورود بیشتر خارجی به نفع افغانستان نمیباشد .

مردم و آگاهان امور اعلان استراتیژی و تدویر جلسه مذکور را در صورت عملی شدن توسط گرداننده گا ن اصلی آن یک گام مثبت ارزیابی می نمایند و اضافه مینمایند این استراتیژی زمانی اعلان میشود .

که خانم کلنتن میگوید یک دولتی که نتواند برای مردم خویش خدمات را انجام دهد بهترین زمینه سرباز گیری برای هراس افگنان میباشد .

باید گفت به نسبت عدم موجودیت یک اداره سالم و کارایی هنوزهم در کشور جویهای خون جاریست روزانه ده ها تن به نسبت حملات انتحاری , ماین گذاری روی جاده ,سرقت های مسلحانه , باجگیری , اختتا ف , بمبارد های هوایی , تلاشی خودسرانه منازل , و دستگیریهای غیر قانونی بواسط قوت های داخلی و خارجی قربانی میشوند .

مردم از ناحیه موجودیت زورمندان , قانون ستیزان , مافیان , غاضبان در اریکه قدرت به مشکلات های اقتصادی , اجتماعی و امنیتی مواجه میباشند .

زنها به نسبت انجام اعما ل تجاوز جنسی ,خشونت های خانواده گی , ازدواج های اجباری , دست به خودسوزی میزنند .

فرهنگ ستیزی , قانون ستیزی , زن ستیزی در کشور حاکم بوده ثروت های مادی و معنوی غارت میشود قاچاق آثار تاریخی , سنگهای قیمتی , قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر ادامه داشته نهادهای دولتی زیر بهانه های خصوصی سازی لیلام و در اختیار مافیای اقتصادی قرار داده میشوند و از تولیدات داخلی حمایت صورت نمیگیرد و ملیونها تن در فقر , بیکاری , بی سوادی دست و پا میزنند هنوزهم 6 ملیون اولاد کشور از تحصیل محروم شده اند .

زیر بهانه اصلاحات اداری نورچشمی های غیرماهر در نقاط کلیدی نصب میشوند درین روزها در حدود 400 تن مامورین سابقه دار از اتاقهای تجارت به خواست یک عده زورمندان و زر سالاران از وظیفه دور شده اند در حالیکه مسولین امور این کار را یک تصمیم غیر عادلانه میدانند باتاسف جرت حرف زدن را درین رابطه ندارند جای نهایت افسوز است که مسولین مقامات عدلی کشور این فیصله را تائید نموده اند .

این کار در سایر ادارات نیز جریان دارد .

یک عده تلویزیونهای شخصی رئیسه سرمیاشت را به انواع سوء استفاده از قدرت متهم نموده اضافه مینماید که ازیک فامیل 4 تن را درین اداره بحیث رئیس مقرر نموده است .

همچنان عده زرپرستان زیرنام بازار آزاد دها تن سیم آهنی رنگ کرده را به نام سیم برق مسی از پاکستان وارد کرده بالای مردم به فروش رسانیده اند که ازین ناحیه ده ها هزار شهروندان ما متضرر گردیده اند .

یک کارشناس امریکایی میگوید افغانستان برای امریکا به یک امر حیات بخش مبدل شده است

و مذاکره با القاعده را رد نموده و اضافه مینماید سوء استفاده ازآن دولت کابل را بسوی طالبان میکشد .

عده از آگاهان امور میگویند این یک درک نادرست میباشد که امریکا بتواند دولت ملکی پاکستان را وادار سازد که بر ضد آی آس آی عمل نماید که دست از حمایه هراس افگنان بردارد زیراکه یکی از اهداف عمق استراتیژی نظامیان پاکستانی ایجاد دولت دلخواه در افغانستان و حمایت از هراس افگنان در منطقه کشمیر می باشد .

قوماندان مرکزی امریکا موجودیت هراس افگنان را در داخل پاکستان تهدید بزرگ به کشورش میخواند .

خانم کلنتن بجای پیاده نمودن دموکراسی غربی در افغانستان از تامین ثبات حرف زده و در مورد کاندید های انتخاباتی ریاست جمهوری از بیطرفی کشورش یادآور میشود .

باید گفت مردم ما از آرایش نمودن چهره های تجرید شده و منفور غرض پیش کشیدن کاندید انتخاباتی در هرجای که باشند سخت نگران بوده و آنرا یک بازی خطرناک به ضد کشور و مردم خویش میدانند و اضافه مینماید که بدون تطبیق عدالت اجتماعی حاکمیت قانون و گسترش اقتصادی فرهنگی به نفع اکثریت جامعه تامین صلح و ثبات یک تخیل بیش نبوده و نمیباشد .

حامد کرزی تقاضا نموده است طالبان که با القاعده ارتباظ ندارند نامهای شان از فهرست لست سیاه کشیده شود و اضافه نمود که عده آنها بخواست افراد شامل لست سیاه شده اند و ازبد نا م ساختن خویش بواسطه خارجی های نیز یادآور شد .

مردم میگویند که ما ازین جنگهای زرگری سخت خسته شده ایم و سخنان فوق را کمپاین انتخاباتی میخوانند .

مقامات ارشد امریکایی اظهار میدارند که آی آس آی از حمایت طالبان دستبردار شود اضافه مینمایند بدون همکاری آی آس آی تقویه طالبان در جنوب افغانستان امکان نداشت .

مردم میگویند که از برکت دالرهای امریکایی و پوند های انگلیسی آی آس آی به این قدرت رسیده است .

و یک عده کارشناسان علت وخیم شدن وضع افغانستان را داشتن چهل استراتیژی کشورهای خارجی درین کشور خوانده اند .

ازهمین لحاظ است که اکثریت کشورهای اعضای ناتو ملل متحد را در افغانستان ناکام خوانده واضافه می نمایند که جنگ در افغانستان یک جنگ امریکایی میباشد بدین نسبت عده از کشورها زیر بهانه های مختلف در جستجوی راهای گریز در سالهای آینده از این کشور میباشند .

و عده دیگر عملکردهای بی رحمانه سربازان امریکایی را جنگ دادن سرهای شان با دیوارهای کانکریتی میخوانند .

سازمان عفو بین الملل یکی از راههای بهتر شدن کشور را عملکرد خوب خارجی ها , تقویه قوت های قضایی کشور , و کنار زدن کسانیکه که دست های شان به خون آلوده و در قاچاق مواد مخدر نقش دارند میداند .

نماینده مولانا فضل رحمان در پشاور از ادامه جنگ تا خروج قوت های خارجی در افغانستان حرف میزند و نماینده نواز شریف از مذاکره با القاعده جانب داری مینماید .

خانم کلنتن از رسانه ها تقاضا نمود که وضع افغانستان را تیر و تاریک معرفی ننمایند و آگاهان امور میگویند احترام قدسیت قلم زمانی ادا میشود که بواسطه آن مردمان جهان را از واقعیتهای موجود کشور خویش آگاه سازیم .

عده از مسولین عدم تعقیب عدلی سران مافیای مخدره را نداشتن اسناد مؤثق بهانه قرار میدهند باید گفت مردم و آگاهان امور کشور یکی از راهای بیرون رفت چالشهای فوق را تطبیق استراتیژی جدید اوباما را در کشور دانسته و اضافه مینمانید که تطبیق این راهبرد امیدوار کننده با قاطعیت و صداقت نیاز دارد .

که بدون ایجاد یک اداره سالم و کارایی و همکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان نمیتوان با قاطعیت و صداقت در تطبیق آن گام های مثبت برداشت .

و ایجاد اداره سالم و کارایی بدون محدود ساختن صلاحیت های زورمندان مافیا و جنایت کاران و تدویر یک انتخابات آزاد , شفاف و دموکراتیک زیر نظر جامعه جهانی میسر شده نمیتواند زیراکه که نیاکان ما گفته اند .

ترحم بر پلنگ تیز دندان

                             ستم گاری بود بر گوسفندان  


April 5th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات